Jaká jsme škola?
Gymnázium Thomase Manna je osmileté gymnázium s jednou třídou v každém ročníku. Cílový počet žáků v osmi třídách je 200. Na škole pracuje obvykle do 20 kmenových učitelů a dalších cca 6 učitelů se zkráceným úvazkem. Z 6 němčinářů jsou 3 němečtí rodilí mluvčí. Část žáků přichází ze Základní školy německo-českého porozumění, další část tvoří motivovaní žáci z jiných škol se zájmem o kvalitní vzdělání s němčinou. Němčina se učí od primy na třech úrovních od začátečníků přes pokročilé po rodilé mluvčí. Druhým cizím jazykem od primy je angličtina pro začátečníky nebo pokročilé. Vstupní znalost němčiny ani angličtiny není pro uchazeče z 5. tříd nutností. Na vyšším stupni jsou žáci cíleně připravováni na složení jazykové zkoušky Deutsches Sprachdiplom II der KMK, která je garancí odpovídajících jazykových a studijních schopností pro univerzity v SRN a Rakousku, kam jsou držitelé diplomu přijímáni za stejných podmínek jako zájemci domácí. Gymnázium je dlouhodobě zapojeno do mezinárodní soutěže v umění argumentace a debatování v němčině Jugend debattiert international. Každoročně dosahuje vynikajících výsledků v rámci republikového finále i v kole mezinárodním.
Historie naší školy
Gymnázium Thomase Manna bylo založeno v r. 1995 německou menšinou v České republice s cílem navázat na výuku a výchovu na Základní škole německo-českého porozumění a poskytnout tak jednotné základní a střední vzdělání s němčinou a částečně v němčině od první třídy po maturitu. Oslovuje nás především humanistická kulturní tradice v Mannových literárních dílech a jeho pozitivní vztah k české kultuře a k předválečnému Československu. K této tradici se chceme přihlásit a skrz vzdělávání a výchovu na našem gymnáziu dále rozvíjet. Osobnost Thomase Manna je nám obzvlášť blízká, protože již od 20. let měl blízké a přátelské kontakty ke spisovatelům v Československu. Vícekrát byl hostem pražského PEN-klubu a sám několikrát v Praze přednášel. Psal do československých časopisů. Mnoho jeho děl bylo ve 30. letech přeloženo do češtiny. Poté, co mu byla odmuta německá státní příslušnost, nabídli jemu a jeho rodině obyvatelé malé československé obce Proseč, domovské právo. Na základě tohoto domácího práva mu mohla být přidělena československá státní příslušnost. Jako československý státní příslušních napsal Thomas Mann v roce 1937: "... Jsem rád a šťastný, že mohu být občanem tohoto státu. Jsem pražským instancím velice vděčný za to, jak rychle mi urovnaly cestu. Jsem hrdý, že mohu být součástí tohoto státu, jehož politický a duchovní postoj odpovídá mým názorům..."
Kterým oblastem výchovné a vzdělávací práce věnujeme zvláštní pozornost?
- Podpoře praktického uplatnění znalostí a schopností v cizích jazycích. Gymnázium pořádá olympiády cizích jazyků. V olympiádě z němčiny postoupil už jeden žák až do republikového kola a obsadil tam 4. až 9. místo. Zcela zvláštní úlohu zde hraje partnerství se školami v SRN. Každá třída Gymnázia Thomase Manna si dopisuje s partnerem v SRN, zpracovává společné projekty apod. Společné pobyty a výměny žáků se např. konaly se školami ze Stuttgartu, Heilsbronnu, Berlína a Engeru. V Bad Kissingen se setkali pražští gymnazisté s žáky z Wörth am Rhein.
- Podpoře rozvoje individuálních zájmů studentů. K tomu posloužily návštěvy série přednášek a fyzikálních experimentů na Karlově Univerzitě, vypsání pololetních a ročníkových prací z jednotlivých předmětů, kroužky a v neposlední řadě i volný přístup do počítačové pracovny s nabídkou výukových programů.
- Podpoře sportovních aktivit jako prevence sociálně nežádoucího chování a ochraně před tímto chováním v užším slova smyslu. Studenti měli možnost navštěvovat sportovní hry, účastnit se školních a meziškolních zápasů v sálové kopané, floorballu, streetballu a basketbalu, ale také účastnit se přednášek a besed o zneužívání drog a kriminalitě související s drogovou závislostí.
- Podpoře kulturních zážitků a rozvoje estetického cítění a vnímání. Všechny třídy gymnázia měly možnost navštívit četná divadelní představení, koncerty, výstavy a muzea. Již tradičně ukončujeme školní rok společnou školní slavností, na které se vystavují a odměňují studentské práce, vyhlašuje se nejlepší žák školy a udílejí se diplomy.
V čem se škola odlišuje od jiných gymnázií?
Gymnázium Thomase Manna vyniká přátelskou atmosférou a schopností přizpůsobit se rozličným vzdělávacím potřebám i malých skupin žáků či jednotlivců. Poskytuje částečně dvoujazyčnou výuku česko-německou. Od primy se vyučuje němčina na třech výkonnostních úrovních - začátečníci, pokročilí, rodilí mluvčí. Angličtina na dvou - začátečníci a pokročilí. Dalšími volitelnými jazyky jsou francouzština, španělština, ruština a latina. Žáci pátých tříd základních škol s rozšířenou výukou německého jazyka mají nejlepší předpoklady pro studium na této škole. Gymnázium ale každoročně pořádá kurzy němčiny jako přípravu i pro jiné zájemce o studium. Tyto jazykové kurzy probíhají od listopadu do června před přijetím do primy.Jazyková výuka se koná vždy v dělených třídách podle jazykových předpokladů studentů. Podle učebního plánu je možné až 50 % hodin matematiky, zeměpisu, biologie a dějepisu vyučovat v jednotlivých ročnících v němčině. Část gymnazistů tvoří cizinci z německy mluvících zemí, nebo žáci, kteří se s rodiči po dlouhodobém pobytu v těchto zemích vrátili zpět do Prahy. Pro ně škola nabízí speciální výuku českého jazyka, zaměřenou na zvládnutí a upevnění české gramatiky a pravopisu. Schopností přizpůsobit se specifickým požadavkům těchto dvou skupin studentů v organizaci výuky českého a německého jazyka zaplňuje gymnázium mezeru v nabídce osmiletého gymnaziálního vzdělání v Praze.